Økning på hele 12,2 %
Den totale omsetningen for norsk lokalmat- og drikke var på 12,3 milliarder kroner for perioden 2023-2024, med en økning på 12,2 % sammenlignet med foregående år.
Lokalprodusert mat og drikke styrker dermed sin posisjon i både innen dagligvarehandelen og storhusholdningsmarkedet. Det er i tillegg et godt og økende salg hos Bondens Marked, gårdsbutikker, Reko-ringer o.l.
Lokalmat øker mer enn mat generelt
- Med all fokus på dyrtid og tomme lommebøker, turte jeg ikke å håpe på en sånn eventyrlig vekst. Når lokalmat- og drikke øker med 11,2 % i butikk, mens øvrige mat og drikkekategorier øker med 7%, er det bare å ta fram smilet. Dette betyr at forbrukeren vil ha mer av det rike utvalget og mangfoldet norske lokalmatprodusenter gir, sier en fornøyd Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat og tilføyer:
- Lokalmat har blitt en viktig del av hverdagen for mange, fra butikkhyller til restaurantbord og direkte fra bonden til forbrukeren. Dette har også ringvirkninger i alle fylker og skaper lokale arbeidsplasser. Om det offentlige også kommer mer på banen og kjøper inn lokalmat til sine kjøkkener, så blir det virkelig vei i vellinga, avslutter Sundqvist.
Salgstallene er utarbeidet i samarbeid med Reiler Consulting.