Fredag 25. november fikk landbruks- og matminister Sandra Borch overlevert rapporten på salgstall for lokalmat og drikke for siste år.

-       Lokalmatprodusentene har hatt store utfordringer tilknyttet nedstengingen av samfunnet siste årene, og de møter store utfordringer tilknyttet prisstigning og økende grensehandel. Det er gledelig at til tross for dette har salget økt, sa statsråd Sandra Borch under overrekkelsen av salgsrapporten som fant sted på Helmersens Delikatesser i Tromsø.

Nytt i år er at salgskanalene har fordelt seg forskjellig fra tidligere år. Det er en nedgang i salget i dagligvarehandelen og en økning i HORECA og storhusholdningen. Dagligvarehandelen er det store lokomotivet i salg av lokalmat og nedgangen her er på 4,9 %. 

-       Flere av kjedene har satset på lokalmat og drikke og nå er det viktig at denne satsingen fortsetter, fortsetter Borch.

Nord-Norge er et lyspunkt for salg av lokalmat i dagligvare. Selv om salget går ned her også, har de nordligste fylkene faktisk den laveste nedgangen: bare 1-2 %.

-       Her kan søringer lære noe av nordlendinger! Selv om vi vet at presset på kjøpekraften har vært noe mindre i nord, så har likevel vi her i nord vært flinkere til å handle lokalmat og -drikke enn de sørover i landet, sier landbruks-og matministeren. 

Samtidig har tallene for HORECA, storhusholdning og direktesalg økt. Dette betyr bl.a. at vi kjøper mer mat og drikke med lokal identitet når vi er ute på reise i Norge eller er på restaurant.

-       Å ha lokale heia-gjenger som støtter opp om lokale produsenter i tøffe tider er helt nødvendig for å opprettholde lokale arbeidsplasser, lokal mathistorie og ikke minst – lokale og unike smaksopplevelser, avslutter Borch.

Noen tall fra rapporten

  • Totalomsetningen av lokalmat 2021/2022 vs. 2021/2020 har økt med 2,2%.
  • Tilbakegangen i dagligvarehandelen er et uttrykk for normalisering av handlevanene bl.a. åpning av grensene høsten 2021 og gjenåpningen av utelivet i starten på 2022.
  • Lokalmat går mer tilbake enn matvarer generelt på dagligvaremarkedet: -4,9% for lokalmat og -4,0% for matvarer generelt.
  • Salget av øl fra småskalabryggeriene går kraftig tilbake i dagligvarehandelen med 100 mill/-20%.
  • Salget av øl fra småskalabryggeriene til utelivet vokser i storhusholdning 2021-2022 med 15%.
  • Rapporten viser vekst i lokalmatsalget i storhusholdning for kalenderåret 2021 mot 2020 på 16%.

Fakta om salgsrapporten

Rapporten er utarbeidet av Stiftelsen Norsk Mat i samarbeid med Reiler Consulting. På grunn av ulike rapporteringstidspunkt for ulike tall er måleperiodene noe forskjellig for ulike deler av tallene. Men vi måler likt fra år til år, så for å følge utvikling kan disse tallene sammenlignes.

Les rapporten her